Będąc w Izraelu, szczególnie w Jerozolimie, możemy zobaczyć różnorodnie ubranych ludzi. Większość populacji stanowią Żydzi, więc często widzimy brodatych mężczyzn w jarmułkach czy kapeluszach na głowach, kobiety w spódnicach za kolana. Są też Arabowie chodzący w tradycyjnych, długich szatach dżalabijach.
Gdzieniegdzie młodzi mężczyźni i kobiety w zielonych, dopasowanych mundurach odbywający obowiązkową służbę wojskową. Krajobraz dopełniają niereligijni czy reformowani Żydzi oraz przewijające się tysiące turystów w wygodnych, kolorowych, codziennych ubraniach.
Skupmy się na Żydach: aszkenazyjskich, sefardyjskich, ultraortodoksyjnych i chasydach. Mężczyźni, których znacznie częściej możemy zaobserwować na ulicach Jerozolimy, są zazwyczaj ubrani w białe koszule oraz garnitury lub/i chałaty (luźne, długie za kolana wierzchnie nakrycie przypominające płaszcz).
Kolor: czarny – jako znak powagi, pokory oraz żałoby po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej. Większość Żydów posiada chałat codzienny oraz odświętny (na szabat czy inne święta) – złoty, w pasy, szyty z drogich materiałów jak atłas czy jedwab.
Spod marynarek wystają często białe frędzle, niczym sznurki – część po lewej, część po prawej stronie. Są to cicit lub cyces i stanowią część prostokątnego bezrękawnika zakładanego pod koszulę. Mają one przypominać o przestrzeganiu 613 Boskich przykazań: 365 zakazów i 248 nakazów. Zaś w liczbie zawiązanych na nich supłów zapisane jest imię Boga.
Inna część „garderoby” zawierającej te frędzle, to talit lub tałes – rodzaj szala zakładanego na głowę i/lub na ramiona podczas modlitwy. Jego biały kolor nawiązuje do najwyższego stanu czystości, w jakim powinno się przystąpić do modlitwy. Czarne, szare pasy przypominają o ludzkiej słabości, która często nie pozwala dostąpić do anielskiej bieli.
Na głowach, już u najmłodszych chłopców, zobaczymy jarmułkę, zwaną także kipą czy mycką. To mała, okrągła czapeczka zakrywająca tylko ciemię- wierzch głowy. By nie spadła z głowy, często przypięta klipsem czy spinką do włosów. Wykonana z sukna, aksamitu, czasem ręcznie tkana. Najczęściej czarna, odświętna może być biała, zaś wielokolorowe z gwiazdą Dawida lub z różnymi postaciami bajkowymi czy akcentami filmowymi – zrobione i kupowane głównie przez turystów. Noszący jarmułkę Żyd wyraża szacunek, podkreśla stałą obecność Boga – jedynego Stwórcy.
Co ciekawe, nie ma przepisów biblijnych czy talmudycznych (zapis tradycji ustnej judaizmu), które by regulowały zasady czy obowiązek noszenia jarmułki. Zwyczaju jej noszenia można by się doszukiwać w tradycji sięgającej starożytności w basenie Morza Śródziemnego, gdzie nakrycie głowy było znakiem szacunku i posłuszeństwa woli kogoś ważniejszego. Innym szlakiem historycznym jest średniowieczny nakaz stałego nakrycia głowy przez Żydów celem odróżnienia od pozostałej części społeczeństwa.
Zwieńczeniem męskiego stroju jest kapelusz – klasyczny, czarny składający się z prostego ronda i wypukłego, półkolistego denka.
Odświętnym nakryciem głowy (oczywiście kipa pozostaje na swoim miejscu, nawet pod kapeluszem) bywa sztrajmel, zwany także lub po prostu lisiurą – futrzana czapa noszona głównie przez chasydów. Jej pochodzenie wywodzi się z odwzorowania stroju szlacheckiego w okresie staropolskim. Półkolista czasza obszyta brązowymi, futrzanymi skórkami, najczęściej trzynastoma. Do jej wytworzenia preferowane są futerka sobola, szarego lisa oraz innych małych ssaków drapieżnych z rodziny łasicowatych. Pilnie strzeżone i rodzinnie przekazywane manufaktury tych nakryć głowy można spotkać w Jerozolimie, Nowym Jorku czy Montrealu.
Znacznie krótsza część artykułu poświęcona jest „modzie” kobiecej. Nie mają one nakazu noszenia jarmułek, tałesów, frędzli cicit czy lisiur. Najczęściej spotkać je można w stonowanych, ciemnych ubraniach. Noszą spódnice za kolana, spokojne, zakrywające prawie cały korpus garsonki czy płaszcze, a na stopach płaskie, proste obuwie. Taki strój jest powszechnie spotykany u żon ortodoksyjnych i religijnych Żydów oraz ich córek.
Powtarzającym się elementem bywa peruka czy chusta, która skrzętnie zakrywa włosy (bardzo rzadko i tylko w nielicznych, najbardziej skrajnych odłamach ultraortodoksyjnych kobiety golą głowy). Jest to także oznaka dla społeczeństwa, że dana kobieta jest zamężna.
Krzysztof Słapczyński, 12.07.2022r.