Brit mila, znana również jako bris, to żydowska ceremonia, podczas której obrzezany jest mały chłopiec.
Historia obrzezania sięga Księgi Rodzaju, kiedy Bóg nakazuje Abrahamowi, aby obrzezał siebie i jego potomstwo, jako znak przymierza między Żydami a Bogiem. W całej historii rabini i myśliciele przedstawiali dodatkowe argumenty za obrzezaniem, a wielu współczesnych Żydów postrzega to jako ważną tradycję, która łączy pokolenia.
Tradycyjnie obrzezanie odbywa się w ósmym dniu życia dziecka, nawet jeśli wypada w szabat lub święto żydowskie. Jeśli jednak przeszkodą są problemy zdrowotne, bris jest odkładany, dopóki dziecko nie zostanie uznane za wystarczająco zdrowe. W takim przypadku jest on zaplanowany na czas nieprzypadający w szabat ani święta, około 8 dni po wyzdrowieniu.
Nie ma żadnych zasad dotyczących miejsca, ale tradycyjnie Żydzi dokonują brit mila w synagodze podczas porannych nabożeństw. Jednak bris jest często dokonywany również w domu rodziców lub dziadków dziecka, a czasem w szpitalu.
Rytuału tego dokonuje tzw. mohel. Niektórzy mohelowie pracują w tym zawodzie w pełnym wymiarze godzin, ale wielu to także lekarze, rabinowie lub pielęgniarki położne, dodatkowo zajmujące się obrzezaniem.
W ortodoksyjnych środowiskach kobiety nie są dopuszczane do tej roli. Mohel jest przeszkolony w zakresie żydowskich praw dotyczących obrzezania, a także nowoczesnej higieny chirurgicznej.
Jak to się odbywa?
Kum, czyli ktoś na wzór chrzestnego dziecka, wnosi dziecko na miejsce ceremonii i podaje je sandakowi, osobie, która trzyma dziecko podczas obrzezania. Przeważnie jest to dziadek dziecka.
Przed obrzezaniem dziecka mohel recytuje błogosławieństwo: „Błogosławiony jesteś, Panie, nasz Boże, Królu wszechświata, który poświęcił nas Swoimi przykazaniami i dał nam przykazanie dotyczące obrzezania.”
Jak tylko mohel rozpocznie obrzezanie, ojciec (lub w niektórych przypadkach, oboje rodzice) recytują: „Błogosławiony jesteś, Panie, nasz Boże, Królu wszechświata, który poświęciłeś nas Swoimi przykazaniami i nakazałeś nam wprowadzić naszych synów w przymierze Abrahama, naszego ojca.”
Wszyscy obecni odpowiadają wtedy: „Tak jak to dziecko wstąpiło w przymierze, tak niech wejdzie do Tory, baldachimu zaślubin i do dobrych uczynków”.
Następnie mohel bierze kubek wina i recytuje nad nim modlitwę za niemowlę, w której nadaje dziecku jego hebrajskie imię. Jedną lub dwie krople wina wkłada się do ust niemowlęcia i tradycyjnie ojciec wypija część wina.
Historycznie rzecz biorąc, matki nie było na sali obrzezania, ale dzisiaj wiele matek decyduje się być świadkami całej ceremonii, choć w religijnych rodzinach muszą być w części dla kobiet.
Po ceremonii zazwyczaj następuje uroczysty posiłek.
W przypadku dziewczynek nie ma fizycznej procedury porównywalnej z obrzezaniem. Jednak ceremonia dla dziewcząt (często nazywana „świętem córki”, brit banot lub bat mila) jest wydarzeniem, podczas którego świętuje się przybycie dziewczynek na świat, na wiele różnych sposobów – poprzez domowe i synagogalne rytuały celebracji nadawania imion.
Muzułmanie również dokonują obrzezania chłopców pomiędzy 8 dniem a 14 rokiem życia i jest to również zwyczaj religijny nakazany przez Koran, aczkolwiek nie wszyscy tego przestrzegają. Nie jest to tak ważne jak w judaizmie. W niektórych krajach muzułmanie obrzezują również kobiety.
Anna Szczypińska, 13.01.2021
Źródło: https://www.myjewishlearning.com