25 czerwca 2023 roku, po czterech latach bez międzynarodowych lotów komercyjnych, odbył się pierwszy lot z portu lotniczego w Hajfie.
Nowa linia lotnicza z Hajfy do Larnaki i Pafos na Cyprze zainaugurowała wznowienie działalności portu lotniczego. Linia jest obsługiwana przez wąskokadłubowe odrzutowce Air Malta, a jej sprzedażą zajmują się firmy Issta i Israir. W chwili obecnej z lotniska obsługiwane są trzy loty dziennie, dwa do Larnaki i jeden do Pafos.
Minister transportu, generał brygady Miri Regev powiedział: „Połączenie północy i południa z centrum kraju jest dla mnie strategicznym celem społeczno-gospodarczym najwyższej rangi. Z zadowoleniem przyjmuję powrót lotniska w Hajfie wraz z otwarciem regularnego lotu na Cypr.
Wznowienie lotów z Hajfy z pewnością przysłuży się wielu mieszkańcom samego miasta, jak również osobom mieszkającym na północy kraju.
Namawiam więcej europejskich linii lotniczych do obsługiwania bezpośrednich połączeń do Hajfy, co będzie korzyścią nie tylko dla mieszkańców północy, a także dla turystów, którzy chcą dotrzeć do wielu atrakcji turystycznych na północy kraju”.
Lotnisko w Hajfie zostało założone przez Brytyjczyków w 1934 roku i było pierwszym międzynarodowym lotniskiem w Izraelu. Z biegiem lat międzynarodowa działalność lotnicza przeniosła się na lotnisko Lod, później na lotnisko Ben Gurion, ale przez większość czasu loty międzynarodowe odbywały się również z Hajfy, głównie do pobliskich miejsc, w tym do Egiptu, Jordanii, a zwłaszcza na Cypr, na który lot trwa tylko 50 minut.
Położone na północy Izraela lotnisko w Hajfie (HFA) to mały port lotniczy, na którym w 2019r., zaprzestano obsługi połączeń międzynarodowych. Powodem zaprzestania usług międzynarodowych był przede wszystkim bardzo krótki pas startowy HFA, o długości zaledwie 4265 stóp (1300 metrów). Ograniczyło to przewoźnika do korzystania z małych samolotów do obsługi tras do miasta. Oznaczało to również, że tylko operatorzy w bliskiej odległości od regionu mogli wykonywać loty ze względu na ograniczenia zasięgu takich statków powietrznych.
Plany przedłużenia trasy są od czasu do czasu analizowane, ale napotykają trudności ze względu na gęstość i liczne potrzeby wzdłuż pasa wybrzeża w Zatoce Hajfy, na którym znajdują się działające prężnie porty cywilne, port wojskowy marynarki wojennej, izraelskie stocznie i wiele innych.
Karolina Maoz, 12.07.2023r.